Conform landelijke richtlijnen brengen tandartsen en mondhygiënisten voor een niet nagekomen afspraak de kosten in rekening (Declaratiecode is C90: “Niet nagekomen afspraak). Deze kosten vallen niet onder de dekking van uw (aanvullende) zorgverzekering en moet u dus zelf betalen. Helaas worden wij ook met deze problemen geconfronteerd. Het komt geregeld voor dat patiënten niet, of veel te laat, op hun afspraak verschijnen. Dat is heel vervelend, er staat namelijk een team klaar, die in die tijd geen zorg kan verlenen. Dit is kostbare tijd die we graag aan iemand anders hadden willen besteden.
Verantwoordelijkheid van u als patiënt
Het is de verantwoordelijkheid van u als patiënt om een afspraak goed te noteren, deze op te volgen of minimaal 1 werkdag van tevoren te verplaatsen. Afspraken die op maandag zijn gepland, dienen uiterlijk de vrijdag ochtend ervoor geannuleerd te zijn. Om te voorkomen dat een afspraak wordt vergeten, sturen wij van iedere afspraak een digitale herinnering per bericht of e-mail. Aan de balie wordt op verzoek ook een afspraakkaart verstrekt. Het versturen van afspraak herinneringen is een extra service die we bieden. Het ontslaat u dus niet van uw eigen verantwoordelijkheid.
Kosteloos verplaatsen kan op werkdagen minimaal 24 uur vooraf
Indien u uiterlijk 24 uur vooraf (werkdag) per telefoon contact neemt kunt u een gemaakte afspraak gegarandeerd kosteloos wijzigen. Wij hebben dan namelijk voldoende tijd om de vrijgekomen tijd aan een andere patiënt te besteden. Is de tijd vooraf korter? Neem dan toch contact op. We kijken graag met u mee naar een oplossing en zullen indien mogelijk meewerken aan uw wensen. Wijzigingen doorgeven kan uitsluitend telefonisch aangezien e-mail (weekend) niet altijd tijdig verwerkt kan worden.
Bent u acuut ziek geworden of is er een andere calamiteit waardoor u niet op de afspraak kan komen?
Bel dan z.s.m., toch uiterlijk vroeg in de ochtend op de dag zelf, om dit door te geven.
Landelijke richtlijnen en praktijkregels
Natuurlijk gaan wij er van uit dat u niet opzettelijk niet komt opdagen. Toch kunnen, ongeacht de reden, conform de landelijke richtlijnen door tandartsen en mondhygiënisten de kosten in rekening worden gebracht. Een praktijk mag als maximum de kosten van de voorgenomen behandeling in rekening brengen. Tandartspraktijk Lienden beperkt deze kosten vooralsnog €2,- per minuut. Bij onze praktijk beslist de behandelaar per geval of er al dan niet een rekening wordt gestuurd. Deze aanpak is vastgelegd in de huisregels van onze praktijk.
Voor een fijne samenwerking …
Maakt u een afspraak voor een controle of een behandeling bij onze praktijk?
- Noteer de afspraak direct in uw agenda;
- Weet u de datum of het tijdstip niet helemaal zeker meer? Bel ons z.s.m.; 0344-603636
- Heeft u geen herinnering ontvangen? Kijk eerst in de ‘spam’ of ‘ reclame’ box van uw e-mail;
- Bij twijfel, neem altijd contact op. Immers, voorkomen is voor alle betrokkenen beter dan een ‘no-show’;
- Zorg dat u 5 minuten voor aanvang aanwezig bent op uw afspraak en meld uzelf aan bij de balie.